Magic: The Gathering

Magic: The Gathering zkráceně MTG je skvělá karetní stolní hra, při které otestujete znalosti angličtiny a vydáte se do světa fantastických soubojů.

Pořádají se dodnes turnaje ve hraní. V České republice se prodává pouze v původní anglické verzi, počeštění se neplánuje.

Ve světě MTG je množství ras a civilizací, které mají své přednosti a zápory.

Firma Wizards of the Coast vydala tuto hru v roce 1993. Některé raritní karty mohou mít velkou hodnotu.

Jak začít hrát a co potřebuji

Hrací plocha

Magic: The Gathering je stolní hra a proto je potřeba hrací prostor - rovný a hladký povrch. Rozměry plochy potřebné pro hru se mohou různit, mne se osvědčilo, že pohodlné hraní vyžaduje alespoň plochu 50 x 50 cm a více. Plocha by měla být chráněna před povětrnostními vlivy, karty jsou lehké, papírové a snadno odletí.

Dvacetistranná kostka

Tato RPG dvacetistranná kostka slouží pro počítání životů hráče. Pokud kostku nemáte, můžete životy počítat kterýmkoli jiným způsobem(papírově).

Balíček karet

Aby bylo možné s někým hrát, musím mít svůj vlastní balíček karet. Takový balíček karet se skládá z minimálního počtu 60 karet. Musí obsahovat krajiny, bytosti a volitelně i kouzla a jiné. Je také možné sestavit si vlastní balíček, ale pro začátečníky doporučuji koupit starter kit, který obsahuje dva herní balíčky, dvě dvacetistěnné kostky a herní pravidla.

Jak hrát

Minimální počet hráčů jsou 2. Maximální není omezen. Jednotlivé hry zaberou 10 i 20 minut.

Hráč začíná s dvaceti životy na kostce, sedmi kartami a má minimálně 60 karet v balíčku. Cílem je za pomoci karet "landů", které slouží jako prostředky, vytvářet mocné nestvůry a kouzla, pomocí kterých porazíte nepřítele a seberete mu veškeré životy. Na kostce tedy každý nastaví 20 životů, zamíchá balíček, lízne si 7 karet - zde existuje pravidlo, že pokud hráč vyhodnotí 1. sedm karet jako nevhodné, může si líznout nové karty, vždy ale o jednu méně. Během hry může mít každý hráč v ruce maximálně 7 karet a přebytek vyhazuje do pohřebiště.

Každý hráč má na začátku 20 životů
Každý hráč si na začátku lízne 7 karet

Fáze hry

Každé kolo je rozděleno do několika fází.

  1. V první fázi(začátek) si hráč "odtapne" karty, jestliže nějaké minule použil, lízne si. Hráč, který začíná jako první si nelízne, protože má výhodu začátku.
  2. V druhé fázi(hlavní fáze) má možnost vyložit, co může, kouzlit a vyvolávat, posílat nestvůry do boje.
  3. Ve třetí fázi(boj), kdy útočíme, máme "tapnuté" útočící monstra. Protivník si může zvolit, zda se bude bránit - pokud může. Nakonec se postupně odehraje udělení škod. Jestliže útočník není ubráněn, dává poškození protihráči, který si ubere z kostky příslušný počet škod.
  4. Ve čtvrté fázi(hlavní fáze znovu) můžete opět kouzlit, vykládat (jestliže můžete) a povolávat monstra.
  5. Poslední fáze(konec kola) ukončí kolo, příšery, kterým bylo ubráno na životech a přežily, mají opět plný počet.

Jako nápovědu zde přikládám také kartičku s přehledem, co vše a jaké úkony obsahuje hráčův tah.

Kartička s nápovědou

Karty

Zde Vám ukážu některé karty, aby to nebyla samá teorie bez vizuálních pomůcek.

Karty, které vyžadují nějaké suroviny pro použití, mají v pravém horním rohu vyznačeno, co je potřeba, abychom je mohli vykládat. Karty se dělí do kategorií jako jsou: bytosti, kouzla, instant, artefakt, očarování, tokeny a výše zmíněné krajiny(land). S těmi si do začátku vystačíme. Každá tato kategorie má své vlastnosti a také způsob, jakým lze kartu uplatnit.

Krajiny se mohou vykládat každé hráčovo kolo, ale pouze po jednom, jsou to karty permanentní - zůstávají na bojišti. Krajiny můžeme kouzlit v hlavních fázích kola(druhá a čtvrtá).

Bytosti se mohou vyvolávat v neomezeném množství, ale je nutné splňovat požadavky, které bytosti pro vyvolání mají, obvykle se jedná o krajiny a to v různých barvách. Bytosti lze kouzlit v hlavních fázích hráčova kola(druhá a čtvrtá). Jedná se o permanentní karty a tak zůstávají na bojišti, dokud nejsou zničeny.

Kouzla jsou mocné síly, které mohou ovlivnit průběh hry, posilují spojenecké bytosti anebo naopak oslabují protihráče. Kouzla jsou pestrého charakteru od oslabení útoku i výdrže, posilnění, ale také mohou ničit a vytvářet. Kouzlíme v hlavních fázích hry(druhá a čtvrtá). Tyto karty většinou po konci kola zmizí, pokud tomu není dáno jinak.

Instant lze kouzlit libovolně během hry. Jedná se o kouzla, která se mohou sesílat kdykoli během hráčova anebo protihráčova tahu. Instanty mohou silně zvrátit průběh hry díky nepředvídatelnosti, kdy je hráč vyvolá. Osobně beru instanty jako strategický prvek a když je instant mocný, je z něj eso v rukávu. Tyto karty většinou po konci kola zmizí.

Artefakt je předmět, který má určité schopnosti. Artefakty jsou permanentní karty a tak zůstávají na bojišti, pokud tomu není dáno jinak. Artefakty můžeme kouzlit stejně jakou kouzla a to v každé hlavní fázi(druhá a čtvrtá).

Očarování jsou kouzla, která mění vlatnosti cíle. Očarování kouzlíme stejně jako jiná kouzla v hlavních fázích(druhá a čtvrtá). Očarování je permanentní a efekt zůstává, dokud není zrušen anebo cíl zemře.

Tokeny jsou bytosti, které nelze vyvolat přirozeným způsobem a nemíchají se do herního balíčku. Tokeny jsou bytosti, které se vyvolávají za určitých podmínek, většinou je jejich vstup na bojiště podmíněn nějakou akcí, kouzlem, povoláním anebo smrtí nějaké bytosti. Jedná se o permanentní karty, které na bojišti zůstávají.

Příklady karet

Land

Tato karta se nazývá "land" a pokud jej hráč vyloží, má ihned k dispozici "1 land" na to, aby s ním mohl zakouzlit anebo vyvolat monstrum.

Za každé kolo lze vyložit pouze 1 "land".


Instant - Shock

Instant může být zakouzlen kdykoli během hry, jsou to jednorázová kouzla s určitými účinky.

V tomto případě kouzla "Shock" se jedná o 2 poškození libovolného cíle. Jestliže má cíl pouze 2 životy, umírá.

Není možné kouzlit proti stvůrám imunním vůči kouzlům.


Bytost - Shivan

Každé kolo můžeme vykouzlit libovolné množství bytostí, ale musíme na ně mít landy. Jestliže splníme předpoklady v pravém horním rohu, můžeme povolat do svých služeb mocné kreatury.

V pravém horním rohu jsou vyznačeny požadavky pro vykouzlení bytosti. Většinou bývá charakteristický požadavek konkrétní barvy landu anebo může být v šedém kruhu zapsán požadující počet landů kterékoli barvy.

Při vykouzlení bytosti bývá obvykle "tapnutá", pokud tomu není dáno jinak.

Slovník

Ascend - stoupat
Jestliže ovládáte 10 a více permanentních karet, dostanete požehnání města(city's blessing).

Deathtouch - smrtící dotek
Zabije bytost bez ohledu na její životy.

Defender - obránce
Nemůže útočit, pouze brání.

Double strike - dvojitý úder
Bytost útočí dvakrát, nejdříve v první fázi souboje a poté v druhé.

Enrage - rozzuřit
Kdykoli dostane poškození, něco se stane.

Fear - strach
Strach je úniková vlastnost, bytost se strachem nemůže být blokována kromě artefaktových a černých bytostí.

First strike - první úder
První úder pozměňuje pravidla bojové fáze hry. Bytosti s první zásahem udělí poškození jako první a bytosti bez prvního zásahu až později.

Flash - blesk
Tato karta může být zahrána kdykoli jako instant.

Flying - létání
Kreatura umí létat, nemohou na ni útočit pozemní tvorové bez vlastnosti "reach".

Haste - spěch
Obvykle bytosti po vyvolání nemohou ihned útočit - jsou "tapnuté", ale bytosti se zrychlením mohou útočit ihned.

Indestructible - nezničitelný
Bytost je imunní vůči kouzlu znič a jestliže se vyčerpají její životy, nezemře.

Lifelink - sání života
Způsobené poškození vrátí hráči stejné množství životů.

Menace - hrozba
Bytost nemůže být blokována mimo výjimku 2 a více příšer.

Reach - dosáhnout
Může útočit na létající bytosti(flying).

Riot - nepokoje
Tato bytost vstupuje na bojiště s + 1/1 anebo se zrychlením.

Spectacle
Umožňuje kartám alternativní cenu při dodržení určitých podmínek.

Trample - dupot
Jestliže bytost s touto vlastností útočí, kdy udělí oběti více poškození, než je schopna oběť zadržet svými životy, jde přebývající poškození do protihráče.

Unblockable - neblokovatelný
Jestliže je bytost neblokovatelná, nelze ji nikterak legálně blokovat, pouze kouzlem a schopnostmi ji lze obejít.

Vigilance - ostražitost
Když útočí, tak se karta netapne a v následujícím kole může bránit.