Kawasaki má co nabídnout,
motor je čtyřválec vzduchem chlazený s osvědčenou
historií u modelu Zephyr a objemem 738 cm3. Výkonem 57 kW stačí na kdejaký styl jízdy.
Samotný výkon přichází už odspoda a plynule se navyšuje.
Převodovka je pětirychlostní, chvíli jsem si zvykal na nové převodové poměry. Rám ve
vyšších rychlostech plave, není to tedy supersport, ale když
zatáhnu za plyn, Kawasaki ochotně vystřelí kupředu. Pohodlí je
lehce nadprůměrné a otřesy takřka nejsou znát(výjimka je kolem 5000 ot/s).
První dojmy jsou příjemné, dostačující výkon
neurazí. Jestliže mě „pětistovka“ s nákladem měla
problém uvézt, s Kawasaki Zr-7 je to jiná káva. Řazení je plynulé
a ovladatelnost stroje je skvělá.
Servisování Kawasaki Zr-7 není tak pohodlné jako u mého předchozího stroje(Suzuki GS50E),
demontáž všech čtyř karburátorů a jejich čištění je oproti dvouválci práce navíc, motorka
obsahuje nepatrně více el. součástek a čidel.
Při kontrole vůlí ventilů a výměně ventilových podložek je nutné demontovat vačkovou hřídel
a povolit rozvodový řetěz.
Po několikaletém ježdění jsem si žádných vad nevšiml, na Kawasaki jsem si již zvykl.
Hodnocení tohoto stroje by za mne bylo velmi dobré.
Nákup Kawasaki Zr-7
Koupil jsem Kawasaki v létě 2018 v pojízdném
stavu od nejmenované paní. Na moto jsem
se přišel podívat do bazaru, kde stála Kawasaki Zr-7 a čekala
na příštího majitele. Nevypadala pochopitelně zdaleka tak hezky jako na
fotkách, ale já pod tím viděl hezkou motorku. Na první pohled byla vidět
velká porce špíny a na druhý to byla porce ještě větší. Orezlé svody
výfuku vypadaly jako liščí ohony. Ani to mě neodradilo,
cena byla slušná a s prací na stroji jsem počítal. Motorka šla nastartovat,
zaposlouchal jsem se do zvuků motoru. Slyšet bylo jen příjemné basové ševelení a jemný chod.
Z něčeho takového zaplesá srdce asi každému,
nicméně jsem si nadále kriticky prohlížel motorku. Nemohl jsem ale najít větší
vítky a po projížďce, která byla nečekaně plynulá,
nezáludná, svižná a proto jsem byl rozhodnutý. Majitelka měla
motorku krátce a chtěla ji prodat kvůli karambolu, jaký
se jí přihodil. Žádné vážné poškození, odřené víko motoru, popraskané
budíky a prasklý obal světla. Vše jsem vyřešil doma po svém. Předtím
motorku měla také žena a nedostatečně pečovala o moto.
Původní technický průkaz byl ztracen a ani to mě neodradilo, vlastním duplikát.
Motorka Kawasaki Zr-7 patří ještě ke starým dobrým
strojům poctivé a jednoduché konstrukce. Motocykl je dobře opravovatelný.
Jedinou výtku mám k servisu ventilových vůlí, protože pro vyndavání podložek
ventilů je nutné povolit rozvodový řetěz a odmontovat vačkovou hřídel. Oproti
konkurenční Suzuki - kdy stačí jen pomocí nástroje vyndat podložku - je to
opravdu komplikované.
Přeze všechny nešvary i komplikace lze v pohodě
servisovat motorku doma v garáži. Stačí jen mít chuť do práce, nemít
strach se do něčeho pustit, být pečlivý a vlastnit potřebné nářadí.
„Když je pořádný vercajk, jde vše!“
Vzhledem k různým okolnostem nemám moc čas jezdit na motorce, letos ji ale musím zkontrolovat, abych
mohl v případě potřeby vyrazit na projížďku. Udělal jsem si místo v garáži, postavil motorku
doprostřed na hlavní stojan a práce může začít.
datum: 15.05.2022 Sundal jsem sedlo a plasty, začal jsem vypouštět karburátory - všechny
4 karburátory mají vypouštěcí šroub přístupný z pravé strany a tak poslední dva jsou celkem oříšek,
blbě se na ně může. První tři jsem vypustil, ale poslední čtvrtý se zdá být příliš daleko skrz motorku
a nemám potřebné nářadí. Pro pohodlné a čistotné vypouštění jsem vzal hadičku o shodném průměru jako
je vypouštěcí otvor a tu pak nasměroval do nádobky na vypuštěný benzín.
datum: 21.05.2022 Sundal jsem nádrž a odmontovávám vzduchový filtr, levý karburátor -
zatíká z něho do airboxu benzín a současně prosakuje z příruby a odkapává ven na motor, takže bude
pravděpodobně i tamtudy sát vzduch, nutno utěsnit, stejně jako z druhého karburátoru zprava, tudy
ale asi benzín neprosakuje ven. Příruby z airboxu na karburátory mají v horním části uchycení číslo,
kam patří. Horní hadička vedoucí z víka ventilů do airboxu byla také od benzínu. Vypouštěcí hadice
vedoucí zespod airboxu zakončená špuntem byla také trochu od benzínu. Povolil jsem příruby k motoru,
odpojím karburátory a mohu je vyndat. Vytažením karburátoru z příruby jsem zjistil, že druhým
karburátorem zprava protéká benzín i do motoru. Sundal jsem u rukojeti plynu krabičku s vypínáním
plynu, světel a klaksonem, delší šroub byl vespod a kratší nahoře, sundal jsem lanka, s kovovou
konstrukcí do L vedlo nahoru a rovné dolů. Pak jsem sundal lanka z karburátorů a mohl je úplně
vyndat, směrem do motoru byly všechny karburátory mokré, ale nejvíc 3. karburátor(2. zprava),
tudy určitě něco nateklo do motoru. Vyčistil jsem karburátory z venčí jak jen to šlo, vzal
jsem to kartáčkem a benzínem, pak jsem to proplách stlačeným vzduchem a vodou a nakonec jen
vzduchem do sucha. 3. karburátor zřejmě nedovírá, když jsem profoukl centrální přívod benzínu,
tak tekl benzín z otvorů pro vzduch, ještě to prověřím.
datum: 22.05.2022 Dnes jsem se vrhnul do rozebrání a vyčištění airboxu, všechny části
jsem omyl a vzduchový filtr vypadá v pořádku, profoukal jsem ho stlačeným vzduchem.
datum: 25.05.2022 Ověřil jsem dostupnost motorového oleje u Matěje Staňka v Maty moto a
zítra se pro něj zastavím.
datum: 26.05.2022 Kontroluji karburátory, připojil jsem je k nádrži a pustil plnění(PRI),
3. karburátor neuzavírá a benzín protíká(motor i vzduch). Rozebral jsem jej a zjistil, že na plovácích
nasazená uzavírací jehla byla daná obráceně, pročistil jsem vše, profoukal jsem trysky(volnoběžná
byla přiucpaná), profoukal jsem cesty v karburátoru. 4. karburátor vyčištěn. 1. a 2. karburátor
jsem také vyčistil, u každého byly přiucpané volnoběžné trysky.
datum: 27.05.2022 Koupil jsem od Matyho 4litry oleje Castrol 10W40 za 850,-. Naleju jej
do motoru, neměnil jsem olejový filtr, protože jsem s ním najel asi 200km, tak se do motoru vešly
jen 3 litry oleje. Zkusil jsem karburátory připojit k nádrži a napustit, netečou, tak je to OK.
Promazal jsem lanka na plyn a začal s usazováním karburátorů. Nandavání přírub z airboxu na
karburátory se mi osvědčilo protahovat z airboxu ven. Složil jsem zbytek, vypustil nádrž plnou
starého benzínu a nalil jsem nový. Motorka nastartovala ihned.
datum: 28.05.2022 Domontoval jsem na motorku plasty, nádrž a nastartoval ji. Jel jsem
se projet okolo Plzně. Ještě jsem po cestě trochu snižoval otáčky volnoběhu, jinak to bylo OK.
Servis
Na co si dát pozor?
Pravidelně měnit olej a olejový filtr v předepsaných intervalech
Kontrolovat ventilové vůle (0.05 - 0.15 mm)
Provádět jednou za čas synchronizaci karburátorů
Kontrolovat stav vzduchového filtru.
Mazat řetěz - já osobně mažu řetěz motorovým olejem, postavím moto na hlavní stojan,
zařadím jedničku a nechám protáčet zadní kolo, pomocí kartáčku roznesu olej po řetězu a
poté přejedu hadříkem. Je nutné dát pozor na otáčející se kolo...
Parametry
Rozměry
Délka
2 105 mm
Šířka
785 mm
Výška
1215 mm
Rozvor kol
1455 mm
Zdvih od země
130 mm
Výška sedla
800 mm
Suchá hmotnost
210 kg
Motor
Typ
Čtyř-takt, vzduchem chlazený, DOHC
Vůle ventilů
0.05 - 0.15 mm
Počet válců
4
Vývrt
66.0 mm
Zdvih
54.6 mm
Objem
738 ml
Kompresní poměr
9.5 : 1
Výkon
56 kW
Karburátor
Keihin, CVK32 x 4
Startér
Elektrický startér motoru
Mazání
Pumpa
Olej
API SE, SF nebo SG
Vizkozita
SAE10W-40, 10W-50, 20W-40
Převodovka
Spojka
Více-lamelová v mokré lázni
Převodovka
5-stupňů
Řazení
1-dolů, 2-nahoru
První
2.333
Druhý
1.631
Třetí
1.272
Čtvrtý
1.040
Pátý
0.875
Finální převodový poměr
2.375
Podvozek
Typ
Trubkový
Přední tlumiče
Teleskopické, vinutá pružina, olejem tlumená
Cestování předního kola
130 mm
Zadní tlumiče
Spojený centrální typ, olejem tlumený
Cestování zadního kola
130 mm
Brzdy
Přední
Dvojité kotouče
Zadní
Jednoduchý kotouč
Elektrika
Svíčka
NGK DR9EA nebo ND: X27 ESR-U
Baterie
12 V 10 Ah
Hlavní světlomet
12 V 60/55 W(halogen)
Parkovací světlo
12 V 5 W
Brzdové světlo
12 V 5/21 W x 2
Otáčkoměr
12 V 3.4 W
Tachometr
12 V 3.4 W
Neutrál (kontrolka)
12 V 3.4 W
Dálková světla(kontrolka)
12 V 1.7 W
Blinkr(kontrolka)
12 V 3.4 W
Tlak oleje(kontrolka)
12V 3.4W
Alternátor
Třífázový střídavý
Výstup
22 A @5 000 rpm, 14 V
Kapacity
Motorový olej
3 600 ml
Palivová nádrž
20 l
Budíky
Když jsem si koupil Kawasaki Zr-7, trochu mě vadily budíky,
které nadprůměrně vybrovaly. Když jsem je rozebral, zjistil jsem, že byly rozpraskané
následkem pádu předchozího majitele a nějak opraveny. Rozebral jsem celé budíky a při
té příležitosti se rozhodl také zaměnit klasické žárovky za LED technologii. Stačilo koupit v
hobbymarketu 3 malé a 6 ještě menších 12V žárovek.
Postup demontáže jsem si dokumentoval fotografiemi, je důležité
vědět, kam se později nandá který konektor.
K uvolnění budíků musíme odpojit náhon, demontovat jejich
zadní část a povolit
kovovou konstrukci pro uchycení k brýlím. Zapojení dle barev vypadá jako na
obrázku níže. Zatavil jsem znovu spoje
a budíky se zdály být zase bytelné. Když jsem zaměnil žárovky za LED diodové, nešly moc
pevně zasadit do gumové objímky a měly vůli - muselo se to trochu ztáhnout.
Jestli že povolí všechny šrouby, půjde
vyndat přední část krytu budíků.
Podle fotek jsem zapojoval zpět žárovky a kontakty, fotografie nemá nic moc
kvalitu, fotil jsem ji z tefonu, ale barevné znázornění vodičů vidět je.
Synchronizace karburátorů Kawasaki Zr-7
Synchronizace karburátorů by se měla provádět každých 6 000 km.
Jedná se vlastně o štelování podtlaků karburátorů na stejnou hodnotu
pomocí seřízení škrtící klapky karburátoru. Cílem synchronizace je
vyrovnat podtlaky karburátorů, aby byly vyvážené.
Jak takové karburátory vypadají se můžeme podívat na obrázku.
Odstrojíme motorku od nádrže a uvolníme prostor nad karburátory.
Nastartujeme a zahřejeme motor.
Nastavíme otáčky volnoběhu na cca 1750 ot/min.
Před zapojením manometru se motor zastaví.
Zapojíme do karburátorů manometry, celkem potřebujeme 4 anebo vystačí i 2, nastartujeme.
Ladíme postupně karburátory tak, aby byly podtlaky na stejné
úrovni a vyvážené. Nejdříve vyladíme 1. a 2., poté 3. a 4. karburátor
a nakonec synchronizujeme prostřední 2. a 3. karburátor.
Zelené šipky jsou šrouby pro nastavení odchylky.
Měření a synchronizace podtlaků za pomoci nástroje carbtune
vypadá takto:
Výměna oleje
Výměna
6 000 km
Motorový olej-s filtrem
3 600 ml
Typ
10W - 40
Výrobce doporučuje výměnu každý rok anebo po 6 000 km.
Na výměnu stačí pohodlně 3,6 l oleje, pokud
budete potřebovat dolévat, rezerva se neztratí.
Já kupuji stáčený olej Castrol od www.maty-moto.com.
Se zbytky oleje mažu i řetězovku.
Důležité je nepřelít maximální hladinu oleje.
Lehce zahřátý[?] stroj postavte na hlavní stojan a rovný povrch.
Pod motor v oblasti výpustního šroubu(největší šroub
uprostřed motoru zdola) přistrčte nádobu na vyjetý olej.
Povolte[?] výpustný šroub a nechte vytéci všechen olej[?]. Pak ho zase
našroubujte(pokud máte nové těsnění, dejte ho tam, pokud nemáte, svět se nezboří)
Olejový filtr se schovává pod víčkem zepředu, které je připevněno
velkým šroubem, přisuňte si pod něho
nádobu na olej a povolte šroub. Vyndejte
víčko s filtrem a nechte vytéci zbytek oleje.
Zapamatujte si uspořádání filtru na víku a vyměňte za nový.
K olejovému filtru v balení dostanete těsnění,
těsnění promažte ojeme a dejte ho na víčko spolu
s pružinou upevněte zpět na motor se šrouby a dotáhněte.
Dotáhneme výpustný šroub na předepsanou hodnotu.
Nalejte do motoru určitě 3,4 - 3,6 l oleje a změřte měrkou.
Podle měrky dolaďte hladinu oleje. Ideální je horní polovina tolerance.
Údržba řetězu
Jedna možnost je kupovat drahá mazadla a spreje na řetěz a druhá možnost je
mazat řetěz motorovým olejem.
Já upřednostňuji mazat řetěz motorovým olejem -
vyjde levněji a myslím, že má i skvělé mazací vlastnosti. Jednou za čas tak
prostě postavím motorku na hlavní stojan, nastartuju a zařadím jedničku. Zadní kolo je
ve vzduchu a točí se na prázdno, tím pádem stačí vzít mističku s olejem, kartáček na zuby a
opatrně nanášet na točící se řetěz. Důležité je, aby se olej dostal do pohyblivých částí
řetězu a odlehčil tak jejich pohybu, ve spojení se zubním kartáčkem a neustálým roztíráním
oleje po točícím se řetězu, toho dosáhneme poměrně snadno. Nesmí se
to s olejem moc přehnat, aby při jízdě, kdy
se řetěz zahřeje, neodletoval a nešpinil tak části motorky. Proto na závěr vezmu hadr a
celý řetěz otřu tak, aby byl zvenčí suchý.
Zpětná zrcátka
Pohled dozadu je pro motorkáře důležitý a současně se zpětná
zrcátka podílejí na vzhledu motocyklu. Mě se vždy líbila taková zrcátka,
jako na strojích Café Racer - pěkně na bocích řídítek.
Stačilo vlastně objednat zrcátka se správným průměrem šroubu uchycení.
Uvnitř řídítek je navařená matka, na kterou budeme montovat uchycení pro zrcátka.
Uchycení, které šroubujeme stejně jako těžítka do obou boků, na sobě pak bude
držet vlastní zrcátka, která jej objímají.
Pozor na kontrolu homologace dílu při STK.
Jestliže se vyndala původní zrcátka,
je vhodné na jejich místo umístit záslepku - to lze vhodným šroubem.