Kawasaki Zr-7

Kawasaki Zr-7 r. v. 2003

Jaká je Kawasaki Zr-7 - recenze

Kawasaki má co nabídnout, motor je čtyřválec vzduchem chlazený s osvědčenou historií u modelu Zephyr a objemem 738 cm3. Výkonem 57 kW stačí na kdejaký styl jízdy. Samotný výkon přichází už odspoda a plynule se navyšuje. Převodovka je pětirychlostní, chvíli jsem si zvykal na nové převodové poměry. Rám ve vyšších rychlostech plave, není to tedy supersport, ale když zatáhnu za plyn, Kawasaki ochotně vystřelí kupředu. Pohodlí je lehce nadprůměrné a otřesy takřka nejsou znát(výjimka je kolem 5000 ot/s).

První dojmy jsou příjemné, dostačující výkon neurazí. Jestliže mě „pětistovka“ s nákladem měla problém uvézt, s Kawasaki Zr-7 je to jiná káva. Řazení je plynulé a ovladatelnost stroje je skvělá.

Servisování Kawasaki Zr-7 není tak pohodlné jako u mého předchozího stroje(Suzuki GS50E), demontáž všech čtyř karburátorů a jejich čištění je oproti dvouválci práce navíc, motorka obsahuje nepatrně více el. součástek a čidel. Při kontrole vůlí ventilů a výměně ventilových podložek je nutné demontovat vačkovou hřídel a povolit rozvodový řetěz.

Po několikaletém ježdění jsem si žádných vad nevšiml, na Kawasaki jsem si již zvykl. Hodnocení tohoto stroje by za mne bylo velmi dobré.

Nákup Kawasaki Zr-7

Koupil jsem Kawasaki v létě 2018 v pojízdném stavu od nejmenované paní. Na moto jsem se přišel podívat do bazaru, kde stála Kawasaki Zr-7 a čekala na příštího majitele. Nevypadala pochopitelně zdaleka tak hezky jako na fotkách, ale já pod tím viděl hezkou motorku. Na první pohled byla vidět velká porce špíny a na druhý to byla porce ještě větší. Orezlé svody výfuku vypadaly jako liščí ohony. Ani to mě neodradilo, cena byla slušná a s prací na stroji jsem počítal. Motorka šla nastartovat, zaposlouchal jsem se do zvuků motoru. Slyšet bylo jen příjemné basové ševelení a jemný chod. Z něčeho takového zaplesá srdce asi každému, nicméně jsem si nadále kriticky prohlížel motorku. Nemohl jsem ale najít větší vítky a po projížďce, která byla nečekaně plynulá, nezáludná, svižná a proto jsem byl rozhodnutý. Majitelka měla motorku krátce a chtěla ji prodat kvůli karambolu, jaký se jí přihodil. Žádné vážné poškození, odřené víko motoru, popraskané budíky a prasklý obal světla. Vše jsem vyřešil doma po svém. Předtím motorku měla také žena a nedostatečně pečovala o moto. Původní technický průkaz byl ztracen a ani to mě neodradilo, vlastním duplikát.

Více o tom, jak koupit moto je zde.

Domácí generálka

Motorka Kawasaki Zr-7 patří ještě ke starým dobrým strojům poctivé a jednoduché konstrukce. Motocykl je dobře opravovatelný. Jedinou výtku mám k servisu ventilových vůlí, protože pro vyndavání podložek ventilů je nutné povolit rozvodový řetěz a odmontovat vačkovou hřídel. Oproti konkurenční Suzuki - kdy stačí jen pomocí nástroje vyndat podložku - je to opravdu komplikované.

Přeze všechny nešvary i komplikace lze v pohodě servisovat motorku doma v garáži. Stačí jen mít chuť do práce, nemít strach se do něčeho pustit, být pečlivý a vlastnit potřebné nářadí. „Když je pořádný vercajk, jde vše!“

Kawasaki Zr-7

Vzhledem k různým okolnostem nemám moc čas jezdit na motorce, letos ji ale musím zkontrolovat, abych mohl v případě potřeby vyrazit na projížďku. Udělal jsem si místo v garáži, postavil motorku doprostřed na hlavní stojan a práce může začít.

datum: 15.05.2022 Sundal jsem sedlo a plasty, začal jsem vypouštět karburátory - všechny 4 karburátory mají vypouštěcí šroub přístupný z pravé strany a tak poslední dva jsou celkem oříšek, blbě se na ně může. První tři jsem vypustil, ale poslední čtvrtý se zdá být příliš daleko skrz motorku a nemám potřebné nářadí. Pro pohodlné a čistotné vypouštění jsem vzal hadičku o shodném průměru jako je vypouštěcí otvor a tu pak nasměroval do nádobky na vypuštěný benzín.

datum: 21.05.2022 Sundal jsem nádrž a odmontovávám vzduchový filtr, levý karburátor - zatíká z něho do airboxu benzín a současně prosakuje z příruby a odkapává ven na motor, takže bude pravděpodobně i tamtudy sát vzduch, nutno utěsnit, stejně jako z druhého karburátoru zprava, tudy ale asi benzín neprosakuje ven. Příruby z airboxu na karburátory mají v horním části uchycení číslo, kam patří. Horní hadička vedoucí z víka ventilů do airboxu byla také od benzínu. Vypouštěcí hadice vedoucí zespod airboxu zakončená špuntem byla také trochu od benzínu. Povolil jsem příruby k motoru, odpojím karburátory a mohu je vyndat. Vytažením karburátoru z příruby jsem zjistil, že druhým karburátorem zprava protéká benzín i do motoru. Sundal jsem u rukojeti plynu krabičku s vypínáním plynu, světel a klaksonem, delší šroub byl vespod a kratší nahoře, sundal jsem lanka, s kovovou konstrukcí do L vedlo nahoru a rovné dolů. Pak jsem sundal lanka z karburátorů a mohl je úplně vyndat, směrem do motoru byly všechny karburátory mokré, ale nejvíc 3. karburátor(2. zprava), tudy určitě něco nateklo do motoru. Vyčistil jsem karburátory z venčí jak jen to šlo, vzal jsem to kartáčkem a benzínem, pak jsem to proplách stlačeným vzduchem a vodou a nakonec jen vzduchem do sucha. 3. karburátor zřejmě nedovírá, když jsem profoukl centrální přívod benzínu, tak tekl benzín z otvorů pro vzduch, ještě to prověřím.

datum: 22.05.2022 Dnes jsem se vrhnul do rozebrání a vyčištění airboxu, všechny části jsem omyl a vzduchový filtr vypadá v pořádku, profoukal jsem ho stlačeným vzduchem.

datum: 25.05.2022 Ověřil jsem dostupnost motorového oleje u Matěje Staňka v Maty moto a zítra se pro něj zastavím.

datum: 26.05.2022 Kontroluji karburátory, připojil jsem je k nádrži a pustil plnění(PRI), 3. karburátor neuzavírá a benzín protíká(motor i vzduch). Rozebral jsem jej a zjistil, že na plovácích nasazená uzavírací jehla byla daná obráceně, pročistil jsem vše, profoukal jsem trysky(volnoběžná byla přiucpaná), profoukal jsem cesty v karburátoru. 4. karburátor vyčištěn. 1. a 2. karburátor jsem také vyčistil, u každého byly přiucpané volnoběžné trysky.

datum: 27.05.2022 Koupil jsem od Matyho 4litry oleje Castrol 10W40 za 850,-. Naleju jej do motoru, neměnil jsem olejový filtr, protože jsem s ním najel asi 200km, tak se do motoru vešly jen 3 litry oleje. Zkusil jsem karburátory připojit k nádrži a napustit, netečou, tak je to OK. Promazal jsem lanka na plyn a začal s usazováním karburátorů. Nandavání přírub z airboxu na karburátory se mi osvědčilo protahovat z airboxu ven. Složil jsem zbytek, vypustil nádrž plnou starého benzínu a nalil jsem nový. Motorka nastartovala ihned.

datum: 28.05.2022 Domontoval jsem na motorku plasty, nádrž a nastartoval ji. Jel jsem se projet okolo Plzně. Ještě jsem po cestě trochu snižoval otáčky volnoběhu, jinak to bylo OK.

Servis

Na co si dát pozor?

Parametry

Rozměry
Délka2 105 mm
Šířka785 mm
Výška1215 mm
Rozvor kol1455 mm
Zdvih od země130 mm
Výška sedla800 mm
Suchá hmotnost210 kg
Motor
TypČtyř-takt, vzduchem chlazený, DOHC
Vůle ventilů0.05 - 0.15 mm
Počet válců4
Vývrt66.0 mm
Zdvih54.6 mm
Objem738 ml
Kompresní poměr9.5 : 1
Výkon56 kW
KarburátorKeihin, CVK32 x 4
StartérElektrický startér motoru
MazáníPumpa
OlejAPI SE, SF nebo SG
VizkozitaSAE10W-40, 10W-50, 20W-40
Převodovka
SpojkaVíce-lamelová v mokré lázni
Převodovka5-stupňů
Řazení1-dolů, 2-nahoru
První2.333
Druhý1.631
Třetí1.272
Čtvrtý1.040
Pátý0.875
Finální převodový poměr2.375
Podvozek
TypTrubkový
Přední tlumičeTeleskopické, vinutá pružina, olejem tlumená
Cestování předního kola130 mm
Zadní tlumičeSpojený centrální typ, olejem tlumený
Cestování zadního kola130 mm
Brzdy
PředníDvojité kotouče
ZadníJednoduchý kotouč
Elektrika
SvíčkaNGK DR9EA nebo ND: X27 ESR-U
Baterie12 V 10 Ah
Hlavní světlomet12 V 60/55 W(halogen)
Parkovací světlo12 V 5 W
Brzdové světlo12 V 5/21 W x 2
Otáčkoměr12 V 3.4 W
Tachometr12 V 3.4 W
Neutrál (kontrolka)12 V 3.4 W
Dálková světla(kontrolka)12 V 1.7 W
Blinkr(kontrolka)12 V 3.4 W
Tlak oleje(kontrolka)12V 3.4W
AlternátorTřífázový střídavý
Výstup22 A @5 000 rpm, 14 V
Kapacity
Motorový olej3 600 ml
Palivová nádrž 20 l

Budíky

Když jsem si koupil Kawasaki Zr-7, trochu mě vadily budíky, které nadprůměrně vybrovaly. Když jsem je rozebral, zjistil jsem, že byly rozpraskané následkem pádu předchozího majitele a nějak opraveny. Rozebral jsem celé budíky a při té příležitosti se rozhodl také zaměnit klasické žárovky za LED technologii. Stačilo koupit v hobbymarketu 3 malé a 6 ještě menších 12V žárovek.

Postup demontáže jsem si dokumentoval fotografiemi, je důležité vědět, kam se později nandá který konektor.

K uvolnění budíků musíme odpojit náhon, demontovat jejich zadní část a povolit kovovou konstrukci pro uchycení k brýlím. Zapojení dle barev vypadá jako na obrázku níže. Zatavil jsem znovu spoje a budíky se zdály být zase bytelné. Když jsem zaměnil žárovky za LED diodové, nešly moc pevně zasadit do gumové objímky a měly vůli - muselo se to trochu ztáhnout.

Šroub k povolení

Jestli že povolí všechny šrouby, půjde vyndat přední část krytu budíků.

Podle fotek jsem zapojoval zpět žárovky a kontakty, fotografie nemá nic moc kvalitu, fotil jsem ji z tefonu, ale barevné znázornění vodičů vidět je.

Přední pohled budíků
Zadní pohled na šasí

Synchronizace karburátorů Kawasaki Zr-7

Synchronizace karburátorů by se měla provádět každých 6 000 km. Jedná se vlastně o štelování podtlaků karburátorů na stejnou hodnotu pomocí seřízení škrtící klapky karburátoru. Cílem synchronizace je vyrovnat podtlaky karburátorů, aby byly vyvážené. Jak takové karburátory vypadají se můžeme podívat na obrázku.

  1. Odstrojíme motorku od nádrže a uvolníme prostor nad karburátory.
  2. Nastartujeme a zahřejeme motor.
  3. Nastavíme otáčky volnoběhu na cca 1750 ot/min.
  4. Před zapojením manometru se motor zastaví.
  5. Zapojíme do karburátorů manometry, celkem potřebujeme 4 anebo vystačí i 2, nastartujeme.
  6. Ladíme postupně karburátory tak, aby byly podtlaky na stejné úrovni a vyvážené. Nejdříve vyladíme 1. a 2., poté 3. a 4. karburátor a nakonec synchronizujeme prostřední 2. a 3. karburátor.
Karburátory pro Kawasaki Zr-7

Měření a synchronizace podtlaků za pomoci nástroje carbtune vypadá takto:

Synchronizace 1. a 2. karburátoru

Výměna oleje

Výměna 6 000 km
Motorový olej-s filtrem 3 600 ml
Typ10W - 40

Výrobce doporučuje výměnu každý rok anebo po 6 000 km.

Na výměnu stačí pohodlně 3,6 l oleje, pokud budete potřebovat dolévat, rezerva se neztratí. Já kupuji stáčený olej Castrol od www.maty-moto.com. Se zbytky oleje mažu i řetězovku.

Důležité je nepřelít maximální hladinu oleje.

  1. Lehce zahřátý[?] stroj postavte na hlavní stojan a rovný povrch.
  2. Pod motor v oblasti výpustního šroubu(největší šroub uprostřed motoru zdola) přistrčte nádobu na vyjetý olej.
  3. Povolte[?] výpustný šroub a nechte vytéci všechen olej[?]. Pak ho zase našroubujte(pokud máte nové těsnění, dejte ho tam, pokud nemáte, svět se nezboří)
  4. Olejový filtr se schovává pod víčkem zepředu, které je připevněno velkým šroubem, přisuňte si pod něho nádobu na olej a povolte šroub. Vyndejte víčko s filtrem a nechte vytéci zbytek oleje.
  5. Zapamatujte si uspořádání filtru na víku a vyměňte za nový.
  6. K olejovému filtru v balení dostanete těsnění, těsnění promažte ojeme a dejte ho na víčko spolu s pružinou upevněte zpět na motor se šrouby a dotáhněte.
  7. Dotáhneme výpustný šroub na předepsanou hodnotu.
  8. Nalejte do motoru určitě 3,4 - 3,6 l oleje a změřte měrkou.
  9. Podle měrky dolaďte hladinu oleje. Ideální je horní polovina tolerance.

Údržba řetězu

Jedna možnost je kupovat drahá mazadla a spreje na řetěz a druhá možnost je mazat řetěz motorovým olejem.

Já upřednostňuji mazat řetěz motorovým olejem - vyjde levněji a myslím, že má i skvělé mazací vlastnosti. Jednou za čas tak prostě postavím motorku na hlavní stojan, nastartuju a zařadím jedničku. Zadní kolo je ve vzduchu a točí se na prázdno, tím pádem stačí vzít mističku s olejem, kartáček na zuby a opatrně nanášet na točící se řetěz. Důležité je, aby se olej dostal do pohyblivých částí řetězu a odlehčil tak jejich pohybu, ve spojení se zubním kartáčkem a neustálým roztíráním oleje po točícím se řetězu, toho dosáhneme poměrně snadno. Nesmí se to s olejem moc přehnat, aby při jízdě, kdy se řetěz zahřeje, neodletoval a nešpinil tak části motorky. Proto na závěr vezmu hadr a celý řetěz otřu tak, aby byl zvenčí suchý.

Zpětná zrcátka

Pohled dozadu je pro motorkáře důležitý a současně se zpětná zrcátka podílejí na vzhledu motocyklu. Mě se vždy líbila taková zrcátka, jako na strojích Café Racer - pěkně na bocích řídítek.

Stačilo vlastně objednat zrcátka se správným průměrem šroubu uchycení. Uvnitř řídítek je navařená matka, na kterou budeme montovat uchycení pro zrcátka. Uchycení, které šroubujeme stejně jako těžítka do obou boků, na sobě pak bude držet vlastní zrcátka, která jej objímají.

Pozor na kontrolu homologace dílu při STK.

Jestliže se vyndala původní zrcátka, je vhodné na jejich místo umístit záslepku - to lze vhodným šroubem.

Zakoupená zrcátka namísto původních

Galerie