Logo

Magic: The Gathering

Magic: The Gathering zkráceně MTG je skvělá karetní stolní hra, při které otestujete znalosti angličtiny a vydáte se do světa fantastických soubojů.

Pořádají se dodnes turnaje ve hraní. V České republice se prodává pouze v původní anglické verzi, počeštění se neplánuje.

Ve světě MTG je množství ras a civilizací, které mají své přednosti a zápory.

Firma Wizards of the Coast vydala tuto hru v roce 1993. Některé raritní karty mohou mít velkou hodnotu.

Jak hrát

Minimální počet hráčů jsou 2. Maximální není omezen. Jednotlivé hry zaberou 10 i 20 minut.

Hráč začíná s dvaceti životy na kostce, sedmi kartami a má minimálně 60 karet v balíčku. Cílem je za pomoci karet "landů", které slouží jako prostředky, vytvářet mocné nestvůry a kouzla, pomocí kterých porazíte nepřítele a seberete mu veškeré životy. Na kostce tedy každý nastaví 20 životů, zamíchá balíček, lízne si 7 karet - zde existuje pravidlo, že pokud hráč vyhodnotí 1. sedm karet jako nevhodné, může si líznout nové karty, vždy ale o jednu méně. Během hry může mít každý hráč v ruce maximálně 7 karet a přebytek vyhazuje do pohřebiště.

Každý hráč má na začátku 20 životů, které v průběhu hry ubývají
Každý hráč si na začátku lízne 7 karet

Každé kolo je rozděleno do několika fází.


Fáze hry

  1. V první fázi si hráč "odtapne" karty, jestliže nějaké minule použil, lízne si. Hráč, který začíná jako první si nelízne, protože má výhodu začátku.
  2. V druhé fázi má možnost vyložit, co může, kouzlit a vyvolávat, posílat nestvůry do boje.
  3. Ve třetí fázi, kdy útočíme, máme "tapnuté" útočící monstra. Protivník si může zvolit, zda se bude bránit - pokud může. Nakonec se postupně odehraje udělení škod. Jestliže útočník není ubráněn, dává poškození protihráči, který si ubere z kostky příslušný počet škod.
  4. Ve čtvrté fázi můžete opět kouzlit, vykládat (jestliže můžete) a povolávat monstra.
  5. Poslední fáze ukončí kolo, příšery, kterým bylo ubráno na životech a přežily, mají opět plný počet.

Jako nápovědu zde přikládám také kartičku s přehledem, co vše a jaké úkony obsahuje hráčův tah.

Kartička s nápovědou

Karty

Zde Vám ukážu některé karty, aby to nebyla samá teorie bez vizuálních pomůcek.

Karty, které vyžadují nějaké suroviny pro použití, mají v pravém horním rohu vyznačeno, co je potřeba, abychom je mohli vykládat.

Land

Tato karta se nazývá "land" a pokud jej hráč vyloží, má ihned k dispozici "1 land" na to, aby s ním mohl zakouzlit anebo vyvolat monstrum.

Za každé kolo lze vyložit pouze 1 "land".


Instant - Shock

Instant může být zakouzlen kdykoli během hry, jsou to jednorázová kouzla s určitými účinky.

V tomto případě kouzla "Shock" se jedná o 2 poškození libovolného cíle. Jestliže má cíl pouze 2 životy, umírá.

Není možné kouzlit proti stvůrám imunním vůči kouzlům.


Bytost - Shivan

Každé kolo můžeme vykouzlit libovolné množství bytostí, ale musíme na ně mít landy. Jestliže splníme předpoklady v pravém horním rohu, můžeme povolat do svých služeb mocné kreatury.

V pravém horním rohu jsou vyznačeny požadavky pro vykouzlení bytosti. Většinou bývá charakteristický požadavek konkrétní barvy landu anebo může být v šedém kruhu zapsán požadující počet landů kterékoli barvy.

Při vykouzlení bytosti bývá obvykle "tapnutá", pokud tomu není dáno jinak.

Slovník

Ascend - stoupat
Jestliže ovládáte 10 a více permanentních karet, dostanete požehnání města(city's blessing).

Deathtouch - smrtící dotek
Zabije bytost bez ohledu na její životy.

Defender - obránce
Nemůže útočit, pouze brání.

Double strike - dvojitý úder
Bytost útočí dvakrát, nejdříve v první fázi souboje a poté v druhé.

Enrage - rozzuřit
Kdykoli dostane poškození, něco se stane.

Fear - strach
Strach je úniková vlastnost, bytost se strachem nemůže být blokována kromě artefaktových a černých bytostí.

First strike - první úder
První úder pozměňuje pravidla bojové fáze hry. Bytosti s první zásahem udělí poškození jako první a bytosti bez prvního zásahu až později.

Flash - blesk
Tato karta může být zahrána kdykoli jako instant.

Flying - létání
Kreatura umí létat, nemohou na ni útočit pozemní tvorové bez vlastnosti "reach".

Haste - spěch
Obvykle bytosti po vyvolání nemohou ihned útočit - jsou "tapnuté", ale bytosti se zrychlením mohou útočit ihned.

Indestructible - nezničitelný
Bytost je imunní vůči kouzlu znič a jestliže se vyčerpají její životy, nezemře.

Lifelink - sání života
Zbůsobené poškození vrátí hráči stejné množství životů.

Menace - hrozba
Bytost nemůže být blokována mimo výjimku 2 a více příšer.

Reach - dosáhnout
Může útočit na létající bytosti(flying).

Riot - nepokoje
Tato bytost vstupuje na bojiště s + 1/1 anebo se zrychlením.

Spectacle
Umožňuje kartám alternativní cenu při dodržení určitých podmínek.

Trample - dupot
Jestliže bytost s touto vlastností útočí, kdy udělí oběti více poškození, než je schopna oběť zadržet svými životy, jde přebývající poškození do protihráče.

Unblockable - neblokovatelný
Jestliže je bytost neblokovatelná, nelze ji nikterak legálně blokovat, pouze kouzlem a schopnostmi ji lze obejít.

Vigilance - ostražitost
Když útočí, tak se karta netapne a v následujícím kole může bránit.