Gimp

Velmi podařený program na úpravu grafiky, obrázků a animací. Je multiplatformní a k dispozici i pro Windows. Podporuje zásuvné moduly, spoustu formátů, průhlednost, filtry a ještě mnohem více. Zvládneme s ním udělat i animaci. V oblasti open-source programů je špičkou.

Gimp upravoval grafiku pro tento web.

Instalace

Instalaci programu GIMP je proveditelná pohodlně z repozitářů každé distribuce. Je dostupný také pro platformu Windows.

Alpine Linux apk add gimp
Arch Linux pacman -S gimp
CentOS yum install gimp
Debian/Ubuntu apt get install gimp
FreeBSD pkg install gimp
OpenSUSE zypper in gimp

Pro kompilaci je nutné stáhnout zdrojový kód ze stránek www.gimp.org a postupovat dle instrukcí v dokumentaci a obstarat potřebné knihovny. Následné příkazy pro kompilaci jsou:

./configure
make install clean

Nástroje kreslení

Pro vlastní úpravy a kreslení program skýtá velké množství nástrojů se kterými lze efektivně pracovat. Množství nástrojů lze rozšířit a samotné nástroje lze upravit, knihovny lze také rozšířit.

Nástroje kreslení

Mimo klasických nástrojů pro malování je možné využít další volby úprav jako filtry, textury a další:

Filtry pro úpravu, transformaci a vykreslování efektů
Psaní textu v různých fontech
Stopy kterými bude nástroj kreslit
Vzorky jako textury pro objekty

Na obrázku je vidět výchozí rozložení okna, vpravo dole jsou jednotlivé vrstvy, se kterými se pracuje dobře.

Používání

Gimp používám převážně na úpravy obrázků, jejich velikosti a formátu. Je výborný přesně na takové ty pozdější úpravy obrázků. Občas přidávám nějaký ten efekt anebo vykreslím zdroj světla.

Zde můžete vidět na videu jednoduchý příklad použití programu GIMP:

Tutoriály a jiné pomocné návody nalezneme na stránce www.gimp.org/tutorials.

Animace

Při vytváření animace používáme vrstvy jako jednotlivé prvky (snímky) animace. Na tyto vrstvy lze aplikovat další nastavení, parametry a efekty.

Zobrazení snímků (vrstev) v animaci

Doba trvání jednotlivých snímků lze nastavit v názvu jednotlivé vrstvy, na obrázku níže jsou vidět dvě vrstvy s rozdílnými dobami trvání 3000ms a 100ms.

prodleva

Vytvoření animace s průhledným pozadím, kdy každý obrázek překryje předchozí vrstvu se řeší dispozicí políčka a volby jsou následující:

Volby při exportu průhledné animace

Nekonečné textury

Jestliže mám nějakou texturu anebo grafický podklad, který chci využít jako opakující se pozadí, je dobré pro tento případ vytvořit z něj takový grafický materiál, který na sebe bude navazovat. Pro překreslení libovolné textury anebo obrazce na tzv. nekonečnou texturu můžeme použít funkci bezešvá dlaždice. Funkci najdeme v:

Filtry -> Mapovat -> Bezešvá dlaždice

GAP a jak na to

GAP je rozšíření funkcionalit programu o skripty a zásuvné moduly. Pro běžné využití postačí si opatřit adresář scripts obsahující soubory s příponou .scm – to jsou skripty pro jednotlivé funkce. Dále potřebujeme zásuvné moduly plug-ins, které bývají spustitelné. Tyto dva adresáře ručně vložíme mezi adresáře v nastavení programu Gimp.

Adresář pro skripty
Adresář pro zásuvné moduly

Jakmile jsou adresáře skriptů a zásuvných modulů přidány, stačí spustit znovu Gimp a uvidíme vedle filtrů kategorii video.

Kategorie video

Vytvoření animace pohybu

Pro souborový pořádek si vytvořím vždy adresář pro jednotlivou animaci, brzy totiž bude adresář plný animačních souborů. Vytvořím si adresář například animace a v tomto adresáři si vytvořím soubor projektu Gimp s příponou .xcf. Tento soubor můžeme pojmenovat libovolně, ale jeho konec včetně koncovky musí být -0001.xcf. Toto je první soubor animace, je v něm pozadí obrázku a prvky, se kterými pracovat nebudeme. Z tohoto prvního souboru si můžeme vytvořit duplikáty jako podklady následujících snímků animace. Zvolím kartu Video -> Duplicate frames(Duplikovat políčka) a zvolím počet snímků animace (N times) – tím se mi vytvoří daný počet stejných snímků. Do prvního souboru si nyní mohu vložit vrstvu, kterou budu chtít rozhýbat a soubor uložit. Tento soubor musí být v Gimpu otevřen dvakrát a mohu začít tvořit dráhy jeho pohybu, zvolím kartu Video -> Move path(Cesta přesunu). Objeví se okno pro tvorbu cest a pohybu, musí být zvolena vrstva, se kterou budu pohybovat, zde zvolím Stepmode = none, vyberu styl manipulace (Handle) a mohu začít tvořit body, jak se bude vybraná vrstva pohybovat. Potvrdíme výsledek a výsledek uvidíme pomocí VCR Navigator – SHIFT a současně tlačítko PLAY otevře v novém projektu celou animaci.

Cyklování odstínů

Jestliže mám obrázek, na který chci aplikovat funkci Hue cycle, vyberu kategorii Video -> Animated FX -> Hue cycle. Dostaneme na výběr o kolik políček se změní odstín během jednoho kroku, běžně používám hodnotu 10 a více.

Hue cycle

Ukázka animace je následující:

Test cyklování odstínů

Vzorky – textury

Výběru a vrstvám lze přiřadit různé vzorky, které vyplní plochu anebo výběr texturou. Na videu níže můžete vidět, jak je to jednoduché: