Je to SVG (Scalable Vector Graphics) editor, který je zdarma
formou open source. Rozhraní je navrženo tak, aby jej mohli zkušení
uživatelé účinně a pohodlně ovládat. Vyhovuje standardům prostředí
GNOME a uživatelé seznámení s ostatními GNOME aplikacemi si mohou
rychle osvojit ovládání. Práce s křivkami je po chvíli přirozená a
jednoduchá, aplikace efektů a filtrů je snadná.
Jak získat Inkscape?
Na stránkách inkscape.org můžeme stáhnout zdrojový kód anebo instalátor
přímo pro náš systém. K dispozici je i pro Windows.
Alpine Linux
apk add inkscape
Arch Linux
pacman -S inkscape
CentOS
yum install inkscape
Debian/Ubuntu
apt get install inkscape
FreeBSD
pkg install inskcape
OpenSUSE
zypper in inkscape
Funkce
Výtažek ze záležitostí, které Inkscape ovládá:
formy
filtry
křivení
kreslení volnou rukou
víceřádkový text
alpha průhlednost
transformace povrchu
postupné a celkové vyplnění
úpravy uzlů
import mnoha typů obrázků jako PNG a PDF
Nástroje pro tvorbu
Můžeme malovat přímky, křivky, kružnice, kvádry, čtverce,
různé tvary, text, sprej a ještě mnohem více… Pokud chci obkreslit
již existující obrázek, importuji si ho do nového výkresu a
upravím si ho do pozadí, aby byly překrývající vrstvy, kterými
jej obkreslím, průhledné a rysy originálního obrázku byly dobře
viditelné. Pak už může obkreslování začít.
Filtry
Pro ještě větší grafické možnosti jsou zde filtry, které
dokáží pracovat s nakreslenými objekty. Jsou tříděné dle typu
jako na příkladu níže. Dokáží měnit tvar, povrch, materiál,
barvy, nasvětlení, okraje, stíny a mnoho jiného. S těmito
filtry vdechnete svému obrázku šťávu.
Vektorizovat bitmapu
Inkscape umí vektorizovat libovolný obrázek a to znamená, že z
bitmapy udělá škálovatelnou vektorovou grafiku. Způsobů převodu na
vektorovou grafiku nabízí program několik. Jednotlivé vyzkoušejte a
uvidíte, který bude vhodný pro Vaše potřeby.
Libovolný obrázek
jednoduše otevřeme v programu Inkscape a proklikáme:
Vektorizovat pixel-art
Další způsob, jak si udělat z bitmapy obrázek SVG. Obrázek pro tento
účel by neměl být velký, tato operace vyžaduje velký výpočetní výkon.
Jakmile bitmapu importujeme, můžeme pomocí nabídky zvolit možnost
Vektorizovat pixel-art. V případě velkého obrázku budeme upozorněni
na možná rizika a povětšinou se takto vytížené okno programu zasekne.
Ukázka kreslení
Jako předlohu jsem použil fotografii pavouka křižáka, kterého všichni
jistě znají. Video je zrychlené 8x. Kresleným prvkům určuji průhlednost,
která usnadní obkreslování. Kreslím jen jednoduché čtverce, které pomocí
křivek a přidaných bodů tvaruji dle předlohy.
Nakreslený obrázek ještě třeba upravím, přidám pozadí a může vypadat následovně: